صفحه اصلی سایت محسنی peyvand

به صفحه ای اینترنتی خاندان محسنی اراکی خوش امدید

  • ارمگاه حاج اقا محسن اراکی

    آرامگاه و مقبره حاج آقار محسن اراكي در يكي از دروازه هاي قديمي شهر اراك كه به دروازه شهرجود معروف مي باشد واقع شده است. تاريخ ساخت آرامگاه فوق در سال 1273 ه.ق. بر مي گردد زماني كه شخص حاج آقا محسن اراكي اقدام

    به بناي مقبره اي مناسب با گنبد و ايوان براي محل مدفن و الدين مكرمه اشت مي نمايد پس ا ز وفات خود حضرت نيز ايشان در كناره قبور پدر و مادر گراميشان بخاك سپرده مي شوند .

    علت معروفيت حاج آقا محسن اراكي به واسطه خدمات علميه ايشان مي باشد كه شامل قضاوت در اراك و نواحي آن برگزاري حوزه درس و بحث و موقوفات بسيار زياد ايشان مي باشد. عمده ترين خدمت ايشان تاسيس حوزه علميه قم مي باشد كه در اين راه سهم بسياري داشته اند .

    بناي مورد نظر از اثار دوره قاجاريه بوده و داراي گنبدي كوتاه و عرقچين آن شكل منظمي دارد پلان اثر فوق چند ضلعي بوده و درب ورودي اصلي از قسمت جنوب مي باشد اصل بنا از يك ايوان آجري كه رو به جنوب ساخته شده و اطاق آرامگاه و همچنين دو اطاق در دو سوي

    ايوان و نيز دو اطاق ديگر در دو طرف آرامگاه تشكيل شده است. داخل ايوان با كاشي معقلي در رسم بنديها كار شده كاشيها به رنگهاي زرد، آبي ، سفيد و مشكي است و نقشها شامل پنج پري، تزنجهاي تركيبي و سه پري و هفت پري مي باشند. از اراه ايوان كاشي خشتي هفت رنگ با رنگها

    ي متنوع بوده و زير گنبد در داخل مقبره نيز با كاشي معقلي و با رنگهاي ذكر شده فوق تزئين يافته است. ازاره نيز مانند ايوان داراي كاشي خشتي هفت رنگ مي باشد .

  • خانه تاریخی خاکباز

    در این مجموعه علاوه بر عمارت تاریخی،قنات،حمام خزینه ای خانوادگی و مجموعه پذیرایی قرار دارد. در ساختمان اصلی موزه به معرفی شخصیتهای تاثیرگذار در تاریخ سیاسی،علمی و فرهنگی معاصر ایران

    پرداخته شده است .خانه قاجاری خاکباز که سال 85 از سوی مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی خریداری شده بود ، سرانجام پس از یک سال انتظار به دست استادکاران مرمت حیات دوباره می گیرد و تبدیل به کتابخانه ای عمومی شد.

    مساحت زیر بنای این عمارت قاجار حدود 225 متر مربع در هر طبقه است و به گفته کارشناسان ویژگی های منحصر به فردی در زمینه معماری دارد،کالبد این بنای تاریخی به کتابخانه یا موزه ای از زندگی خاکباز تبدیل شود .

    خانه قدیمی خاکباز متعلق به "سید حسین خاکباز" یکی از فرزندان حاج آقا محسن اراکی در خیابان دکتر بهشتی نرسیده به میدان شریعتی و در روبه روی دانشگاه اراک قرار دارد .

    این بنای دو طبقه در زمینی به مساحت 3 هزار متر مربع ساخته شده ، علاوه بر دو طبقه فوق در زیر این بنا زیر زمین نسبتا کوچکی تعبیه شده است.

    بنای نام برده در محوطه مشجری قرار دارد و دارای سه ورودی از سه سمت جنوب، شرق و غربی است.

    کف قسمتی از محوطه موزائیک فرش و مقداری به صورت باغچه بندی است در داخل حیاط گلخانه ای متروکه و همچنین یک باب زیر آب قدیمی پله ای وجود دارد که از کف حیاط پس از عبور از چندین پله به آب عبوری زیرین معروف به قنات خان حاکم می رسد.

    نمای ساختمان آجری است و اطراف پنجره ها به صورت قاب سازی نماسازی شده است.

    سقف زیرزمین تاق آجری و دیواره های آن به صورت آجر نما کار شده اند این قسمت از بنا حالت انبار کل ساختمان را دارد.

    طبقه همکف و اول هر کدام پنج اتاق مجزا با سقف تیر چوب و توخال کوبی و گچکاری و قاب سازی شده دارند،کف اتاق ها و راهرو موزائیک فرش و در و پنجره ها همگی چوبی هستند که با شیشه های رنگی و سفید پرشده اند.

    حمام بنا در طبقه اول قرار دارد و کف آن و یکی از اتاق ها با کاشی مربع شکل لعابدار به رنگ آبی مفروش شده و سقف بنا نیز از انواع سقوف شیروانی است.

    ساختمان در وسط عرصه حیاط قرار گرفته و در قسمت جنوب و غرب دو تراس با ستون های سنگی چهار گوش و گرد قرار دارد

    یک ستون سنگی گرد نیز داخل راهرو و جلو پله های طبقه اول وجود دارد،دیوارهای ساختمان تا ارتفاع 60 سانتی متر از زمین از سنگ تراش خورده کار شده است

  • تکیه آقا نورالدین اراکی

    آقا نورالدین اراکی فقیهی فرزانه، عارفی خداشناس و حکیمی هوشیار بود که مقامات علمی و معنویش تمامی علما و سادات اراک را تحت الشعاع قرار داد. آن بزرگوار از دیدگاه مراجع تقلید، به عنوان امین شرع انور و صاحب امر و دارای نفوذ روحانی و معنوی مطرح بود، تا جایی که وی را پناه سیاسی و مذهبی مردم خوانده‌اند و در برخی صحنه‌ها خود را رهین منّت او دانسته‌اند. حاج میرزا خلیل تهرانی، آخوند خراسانی، محمد شربیانی و محمد حسن ممقانی که از مراجع تقلید و فقیهان نجف بودند.

    در نهم جمادی الاولی سال ۱۳۲۱ هـ . ق. در نامه‌ای به آقا نورالدین، از او خواستند با توجه به توانایی‌اش در عرصه‌های فقه و حکمت و نیز نفوذ معنوی و اقتدار اجتماعی‌اش، جهت اصلاح امور جامعه و محو شعله‌های آشوب و فساد و منکرات، بکوشد و جامعه مسلمانان را از فساد و تعرض افراد خلافکار مصون نگاه دارد.

    آیة الله آقا نورالدین در بعد فقاهت، مجتهدی تیزبین و ژرف اندیش بود و بر مسایل و مبانی فقهی چنان تسلط داشت که گویی تمام قواعد فقهی فراروی اوست. گرچه اراک و حوالی آن هیچ وقت بدون مجتهد نبود، ولی مراجعات عمومی مردم به آن بزرگوار ـ جهت استفتاء در عبادات، معاملات، دعاوی خصوصی و مخاصمات ـ بیش از سایر علما بود.

    از مجموعه جواب‌هایی که وی به سؤالات فقهی مردم داده است، می‌توان به وضوح فهمید که او پناه علمی و مشکلات شرعی و حافظ حقوق مردم، به ویژه محرومین و مظلومین بوده است.

    آیة الله اراکی فرمود: مرحوم آقا نورالدین در هیچ مسأله‌ای محتاج به مراجعه به کتاب نبود. این همه استفتائات که می‌آوردند، یک دفعه نشد که بگوید کتاب را بیاورید ببینم.